logo

Flyt hjemmefra uden stress: Budget & forsikring

18. aug. 2025
6 minutters læsetid

I denne artikel guider jeg dig derfor igennem nogle af de mest centrale ting, du skal overveje – med særligt fokus på forsikringer og budget.

At flytte hjemmefra er en stor milepæl for mange unge, da man nu for første gang skal stå helt på egne ben. Det er både spændende og udfordrende, for nu er det dig, der har ansvaret for alt fra husleje og regninger til forsikringer og budget.

Med et nyt job eller studie, faste udgifter og praktiske ting, der skal falde på plads, er der pludselig meget at jonglere med – hvilket kan virke overvældende.

Forsikringer: Din økonomiske sikkerhedssele, når du flytter hjemmefra

Forsikringer er noget af det vigtigste at få styr på, når du flytter hjemmefra. For selvom det føles som frihed, så følger der også ansvar med. Og uheld kan ske – også for dig.

Med det at flytte hjemmefra følger også en hel jungle af forsikringsmuligheder, som kan være svært at finde rundt i. Derfor er det vigtigt at du fået et overblik over hvilke forskringer, som er de mest essentielle, hvilket jeg vil gøre lettere for dig her: 

Indboforsikring: Dækker dine værdier

Din ejendele kan hurtigt løbe op i værdi - computer, telefon, tøj og cykel. Med en indboforsikring er du altid dækket, hvis dine ting bliver stjålet, eller andet uventet sker. Og her kommer den måske vigtigste del:

Indboforsikringen indeholder typisk en ansvarsforsikring, som dækker hvis du ved et uheld skader andres ting.

Ulykkesforsikring: – Tryghed, hvis uheldet er ude

En af de forsikringer, som er vigtig at overveje at få, når man flytter hjemmefra, er ulykkesforsikringen. Ulykkesforsikring dækker, hvis du får varige mén efter en ulykke, fx et cykelstyrt. Den er næsten lige så essentiel som indboforsikringen, fordi den handler om dig.

Der findes også billigere alternativer med begrænset dækning, hvis du vil spare lidt, men stadig have en grundlæggende sikkerhed. Det vigtigste er, at du er dækket på en måde, der passer til dig. 

flytte hjemmefra

Budget – Nøglen til at få pengene til at række

Når du flytter hjemmefra, er det pludseligt dig, der står med regningerne – både de faste og de uventede. Et budget er derfor en af de bedste måder at skabe overblik og sikre, at det nødvendige bliver betalt først. Nedenfor finder du en tjekliste, der hjælper dig med at fordele dit budget mellem faste udgifter, variable udgifter og opsparing.

Et godt budget hjælper dig med at se præcis, hvor meget du har tilbage, når husleje, regninger og forsikringer er dækket. Lav faste poster for disse udgifter, og sæt også rammer for, hvor meget du vil bruge på mad, transport og fritid. Brug et regneark eller en budget app, så du får et bedre overblik.

Når man flytter hjemmefra, går mange af de første penge til mad, møbler og selve flytningen. Madudgifter er ofte højere, end man tror, så vær realistisk, når du sætter beløbet. Møbler kan være en stor udgiftspost, men der findes billige alternativer – fx Marketplace på facebook. Inden du flytter, kan det betale sig at lave en liste over, hvilke møbler du har brug for, og hvad du maksimalt vil bruge på dem.

Husk også at budgettere for udgifter til selve flytningen – fx leje af trailer, flyttebil eller flyttemænd. De kan hurtigt løbe op, hvis du ikke har sat penge af til det på forhånd. Et lån kan være en ide i dette tilfælde, hvis du pludseligt står og mangler ekstra penge på hånden til flytningen.

Tjekliste: Dit basisbudget, når du flytter hjemmefra

Faste udgifter:

  • Husleje

  • Aconto varme/el/vand

  • Internet og mobil

  • Forsikringer (indbo, ulykke, evt. rejse)

  • Transport (buskort, cykel, bil)

Variable udgifter:

  • Mad og dagligvarer

  • Tøj og sko

  • Fritid og oplevelser

  • Streaming og abonnementer

Opsparing:

  • Buffer til uforudsete udgifter (fx cykelreparation, elektronik, tandlæge)

  • Rejser

Eksempel på et budget – når du flytter hjemmefra

Faste udgifter pr. måned (ca.)

Post og Beløb (DKK)

Husleje (1-vær. i by) 4.500 – 6.000 kr.

Aconto varme/el/vand 600 – 900 kr.

Internet & mobil 250 – 350 kr.

Forsikringer (indbo + ulykke) 150 – 200 kr.

Transport (buskort/cykel) 300 – 500 kr.

Afdrag på lån / SU-lån 0 – 500 kr.

Sum faste udgifter 5.800 – 8.450 kr.

Variable udgifter pr. måned (ca.)

Post og Beløb (DKK)

Mad & dagligvarer 2.000 – 2.800 kr.

Tøj & sko 200 – 400 kr.

Fritid & oplevelser 500 – 1.000 kr.

Streaming/abonnementer 100 – 200 kr.

Sum variable udgifter 2.800 – 4.400 kr.

Opsparing pr. måned (ca.)

Post og Beløb (DKK)

Buffer til uforudsete udgifter 300 – 500 kr.

Rejse- eller oplevelsessparemål 200 – 500 kr.

Langsigtet opsparing 200 – 500 kr.

Sum opsparing 700 – 1.500 kr.

Engangsudgifter ved indflytning

Post og Beløb (DKK)

Indskud (typisk 3 mdr. husleje) 13.500 – 20.000 kr.

Første måneds husleje 4.500 – 6.000 kr.

Møbler og udstyr 3.000 – 10.000 kr.

Flytteomkostninger (trailer/flytning) 500 – 1.500 kr.

Sum engangsudgifter 21.500 – 37.500 kr.

Boligstøtte – få hjælp til huslejen

Som studerende og udeboende kan du som regel få boligstøtte – men der er enkelte undtagelser. Det afhænger bl.a. af, om du bor til leje, hvor høj din indkomst er, hvor meget du betaler i husleje, og om du for eksempel har børn. Nedenfor får du et overblik over, hvilke parametre du skal tage højde for, inden du søger om boligstøtte. Derudover gælder særlige regler, hvis du er studerende.

Bor du fx i en leje-, andels- eller almennyttig bolig med eget køkken og er registreret på adressen i folkeregistret, er der gode muligheder for, at du kan få boligstøtte. Har du børn, kan du som oftest få et højere beløb.

Der er dog både indkomstgrænser og loft over, hvor høj husleje der kan medregnes. Det maksimale beløb for husleje, der tæller med, ligger typisk omkring 90.000 kr. årligt, afhængigt af boligtype og antal beboere. Har du en høj indkomst, kan det betyde, at du får mindre støtte eller intet.

Du søger boligstøtte gennem borger.dk, hvor du skal have oplysninger klar om husleje, boligareal og lejekontrakt. Når støtten er godkendt, udbetales den som regel den første hver måned, forskudt én måned.

Lån & SU-lån – når budgettet er stramt

Flytning, indskud, studiebøger og nye møbler kan presse økonomien. Har du brug for lidt ekstra luft i budgettet, kan et lån eller SU-lån være en mulighed.

Et almindeligt lån kan være hurtigt at få, nemt at sammenligne, og pengene udbetales ofte hurtigt. Til gengæld har de ofte højere renter end SU-lån, og det kan blive dyrt på sigt. Du skal også være opmærksom på, at manglende tilbagebetaling kan give betalingsanmærkninger, der påvirker din fremtidige kreditværdighed.

Et SU-lån er en billigere mulighed for studerende. Her skal du være opmærksom på dit årsfribeløb – altså hvor meget du må tjene ved siden af SU og SU-lån i et kalenderår. Beløbet afhænger af, hvor mange måneder du får SU eller slutlån. Holder du dig under fribeløbet, skal du ikke betale noget tilbage før tid. Du søger SU-lån via minSU på borger.dk

Konklusion:

Når du flytter hjemmefra, handler det om at have styr på budget, boligstøtte, lån og forsikringer. Med styr på alle fire områder, er du godt på vej.

Held og lykke!

Share
Skrevet af:
Ilma Halilbasic
Ilma Halilbasic
Kommunikation- og Marketingassistent

Ilma Halilbasic læser en kandidat i International Market Relations på Syddansk Universitet. Gennem Moneezy er hendes mål at gøre komplekse finansielle emner letforståelige, så danskerne kan træffe den bedst mulige beslutning, når de overvejer et onlinelån.

Copyright © 2025 Moneezy - All Rights Reserved